woensdag 11 december 2013

Weerwoord

Dat is ook een manier om de crisis te laten eindigen: er allemaal op stemmen in de wedstrijd ‘Weg met dat woord’ van het Instituut voor Nederlandse Lexicologie. Crisis is immers een van tien genomineerde woorden die we in 2014 niet meer willen terugzien.
  Zelf heb ik gestemd op yolo. Zonder dat ‘woord’ zou de crisis al lang afgelopen zijn. Vanaf de eerste keer dat ik het hoorde, heb ik er een hekel aan. De klank en de onverschilligheid van de levenswijze die erachter schuilgaat, vormen in mijn hoofd een explosieve mix. Mensen die dit woord in mijn bijzijn uiten, moeten uitkijken dat ik ze niet aanvlieg. Gelukkig voor hen zitten ze meestal achter een televisiescherm.
  Een van de genomineerde woorden is uiteraard ook participatiesamenleving. Ruttes ‘vondst’ komt dit jaar in alle keuzelijstjes voor. Het werd niet alleen het woord van het jaar, maar won ook de vaagtaalverkiezing van 2013. Daarin had het onder andere concurrentie van uitbodemen, momentum en mindfullness. Ik bedoel, dan ben je een terechte winnaar. Mindfullness vinden vrouwen in of na de overgang overigens veel minder vaag, lees ik op de site van Vaagtaal.
  Tot 16 december kunnen we nog stemmen voor het ‘weerwoord’ van 2013. Daar staan participatiesamenleving en yolo gelukkig niet op het lijstje. Mijn stem gaat zeker niet  naar 50-tinten-grijs-weer. Uit eerbied voor Martin Bril kies ik uiteraard ook niet voor vlokjesdag. Ik ga voor ‘elk voorjaar heb z’n najaar’.  Een mooie metafoor voor het leven en een allusie naar Johan Cruijff.

(11-12-2013)    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten