maandag 16 december 2013

Boerenmoes

Toen ik vandaag thuis kwam van mijn werk, rook ik het al. Mijn vrouw had boerenmoes gemaakt. Is er een betere manier om los te komen van de stress en sleur van een drukke werkdag? Ik omhelsde haar met nog meer enthousiasme dan op andere dagen. Ze was ook nog eens naar de kapper geweest en zag er een paar jaar jonger en nog aantrekkelijker uit.
  De term boerenmoes kent mijn vrouw overigens niet. Zij en velen met haar noemen dit gerecht boerenkoolstamppot. Mijn moeder noemde het evenwel boerenmoes en die benaming zal ik dus altijd blijven gebruiken, als een kleine hommage aan haar, die het zo vaak heeft klaargemaakt. Haar boerenmoes met verse worst (van slager Ockhuijsen) was een van mijn lievelingsgerechten: zo Hollands, zo winters, zo goed vullend en zo lekker!
  Terwijl ik van de boerenmoes van mijn vrouw zat te smullen (met blinde vink, ook lekker), gingen mijn gedachten terug naar vroeger. Naar al die keren dat mijn moeder voor haar man en vier zonen met veel toewijding boerenmoes gemaakt heeft.
  Maar ook mijn vaders groentetuin zag ik voor me, waarin hij jaar na jaar de boerenkool teelde. Ik zag in gedachten die tuin in de winter, als alle andere groenten al gesneden, geplukt, opgegeten of ingemaakt waren en er in de opgevroren grond alleen nog een paar boerenkoolstronken overeind stonden. Dat beeld is pure poëzie. Boerenmoes werd immers nog lekkerder als er een paar nachtjes vorst overheen gegaan waren.
  In mijn ooghoek prikte een traan.

(16-12-2013) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten