zondag 1 december 2013

B

Vannacht heb ik over B gedroomd. Waarom is me een raadsel. Ze speelt al ruim vijfendertig jaar geen enkele rol meer in mijn leven. Toch heeft ze ervoor gezorgd dat ik midden in de nacht een uur wakker heb gelegen.
  De laatste keer dat ik haar zag, was het jaar dat de Tour de France startte in 's-Hertogenbosch. Een dag later reden de renners door mijn geboorteplaats langs het huis van mijn schoonouders. Terwijl de reclamekaravaan kreten van enthousiasme aan mijn kinderen ontlokte, zag ik haar ineens staan, nog geen tien meter van mij verwijderd. Haar haren waren nog steeds lang en blond, maar in haar gezicht had de tijd zijn sporen gezet.
  Ze was de twee jaar jongere zus van een jeugdvriend. Vanaf de eerste stap die ik bij hem thuis over de drempel zette, werd ik betoverd door haar naam, haar haren en vooral haar lach. Ze moest steeds om mij lachen. Daar smelt een jongenshart van.
  Op een muur vlakbij mijn basisschool heeft iemand ooit haar en mijn naam gekalkt met daartussenin een hartje. Jaren later stond het er nog steeds. Toch kan ik me slechts één kus van haar herinneren.
  Kortgeleden bereikte mij het bericht dat ze gescheiden is. Dat deed een beetje pijn. Het had ook anders kunnen lopen, dacht ik.
  Ik trouwde met de zus van een andere vriend. Ook twee jaar jonger, maar met zwarte haren. Ze moest en moet ook vaak om mij lachen.
  Dus wat deed B in mijn droom?

(1-12-2013)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten