zondag 8 december 2013

Snurken

Zelfs na ruim achtentwintig jaar huwelijk kun je nog nieuwe aspecten van je levenspartner ontdekken. Vannacht werd ik voor de tweede keer in korte tijd wakker van een behoorlijk luid gesnurk. Er werd heel dicht bij mij een forse boom omgezaagd en daar viel niet tegenin te slapen.
  De eerste keer dat dit gebeurde, schrok ik echt. Toen ik het droomspook van me afgeschud had, waande ik me even in Rome. Dat wil zeggen de eerste nacht die ik daar doorbracht, zo’n twintig jaar geleden. Als kersverse begeleider van de Romereis van mijn school deelde ik in de eeuwige stad een kamer met mijn naaste collega.
  Ik heb die nacht geen oog dichtgedaan. Mijn hoofd zat overvol met indrukken en tolde ook van de grappa die de oude baas van het hotel ons na middernacht als welkomstdrankje geoffreerd had. Volkomen uitgeput was ik op mijn bed geploft, smachtend naar een hele diepe slaap.
  Die kwam dus niet. Terwijl buiten permanent het vuilnis van de hele stad verzameld werd, bleek mijn collega een eersteklas bomenzager met een hele forse motorzaag. Hoe ik met dekbed en kussen de geluiden ook probeerde te dempen, het lukte niet. Urenlang heb ik mijn lot liggen beklagen.
  Toen ik er de volgende morgen iets van zei, keek hij me aan alsof hem nog nooit verteld was dat hij snurkte. “Had me maar aangestoten,” zei hij. Dat had ik wel overwogen, maar niet gedurfd.
  Bij mijn echtgenote durfde ik dat na enig aarzelen wel. Het hielp.

(8-12-2013)          

Geen opmerkingen:

Een reactie posten