Neem als
voorbeeld een open hartoperatie: als je die nooit een hebt bijgewoond, is het
moeilijk er een voorstelling van te maken hoe het er daarbij aan toegaat. Hoe
gaan dokters en verpleegkundigen met zo’n verantwoordelijke klus op het snijvlak
van leven en dood om? Hangt er een sfeer van permanente stress in de
operatiekamer, of breken ze de spanning juist door gebogen over de patiƫnt de
laatste roddels en moppen uit te wisselen?
Vergelijkbare vragen zou een argeloze
medeburger je ook kunnen stellen over een rapportvergadering. Hoe verloopt zo’n
bijeenkomst? Maken de aanwezige docenten alleen maar ter zake doende opmerkingen
over de aan hen toevertrouwde kinderen en hun ouders? Of zijn hun bijdragen ook
wel eens minder constructief?
Wie ben ik om deze vragen te beantwoorden?
Ja, ik heb vandaag de hele dag, van half negen tot bijna zes uur, in een
rapportvergadering gezeten. Klopt, ik moest een verslag maken van al het
besprokene. En inderdaad, ik werd, naarmate de uren vorderden, steeds gaarder.
Toch heb ik geen enkele behoefte het fenomeen rapportvergadering te
ontmythologiseren.
Zoals ik niet bij de hartoperatie van een
geliefde aanwezig zou willen zijn, zo is het goed dat ouders niet precies horen
wat er tijdens een rapportvergadering over hun geliefde kroost gezegd wordt. Dat
de mentor daar tijdens de tienminutenavond een samenvatting van geeft, is veel
beter.
Vooruit dan, ik licht een tipje van de sluier
op: er gingen vanmiddag pepernoten rond in de vergadering. Maar ook de laatste
leerling is constructief besproken.
(19-11-2013)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten